Krämig citronpaj

| in Everyday
 
Då kanske det var dags att lägga upp receptet på den underbart goda citronpajen jag gjorde för två veckor sedan. Men jag varnar er, den är farligt god! I alla fall om man får till citronkrämen och låter den stå inne i ugnen tillräckligt länge.
Det är inte jag som har kommit på receptet, utan det stod i en "Allers" mamma hade hemma.
 

 
KRÄMIG CITRONPAJ
 
MÖRDEG:
125g smör/margarin
1,5dl florsocker
3dl vetemjöl
1 äggula
 
FYLLNING:
2 citroner
1 vaniljstång
6 ägg
2dl socker
2dl vispgrädde
 
GARNERING:
Björnbär
Florsocker
 
1. Mördeg: Hacka samman alla ingredienserna till en deg. Tryck ut degen i en form och ställ sedan in den i kylskåpet för att vila i minst 30 minuter.
 
2. Sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda pajskalet i nedre delen av ugnen i ca 12 minuter, eller tills det börjar få en svagt gyllenbrun färg. Ta ut formen och sänk värmen till 175 grader.
 
3. Fyllning: Tvätta citronerna väl och finriv det yttersta gula på skalet. Pressa ur saften. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Vispa samman ägg och socker lätt. Tillsätt den ovispade grännen, citronsaft, citronskal och vaniljfrön. Rör om.
 
4. Häll fyllningen i pajskalet och ställ in formen i nedre delen av ugnen. Grädda tills fyllningen nätt och jämnt stannat, det tar ca 30 minuter.
 
5. Toppa pajen med björnbär och lite florsocker vid servering.

Stickan!

Åh, så gott :-)


2014-08-27 | 14:02:11
URL: http://syrum.blogg.se




Jennisbeauty

Men åååh så himla gott!!

Det skulle vara jättekul om du vill vara med i min tävling om att vinna en personlig almanacka som du självklart får designa själv från personligalmanacka.se! :) Förlåt om du inte gillar att jag länkar den, vill bara tipsa. Kramar! <3
http://jennisbeauty.blogg.se/2014/august/tavling-vinn-en-personlig-almanacka.html#post-comments


2014-08-27 | 20:29:35
URL: http://www.jennisbeauty.blogg.se





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: